Jak mogę obniżyć koszt domowej mikroinstalacji fotowoltaicznej?
1. Ulga na inwestycje termomodernizacyjne
1 stycznia 2019 roku została wprowadzona regulacja dotycząca możliwości uzyskania dofinansowania– odliczenie części wydatków termomodernizacyjnych, jednocześnie maksymalna kwota odliczenia od przychodu (przez 3 lata) nie może przekroczyć 53 tys. zł.
Ulga dotyczy osób fizycznych, rozliczających się wg skali podatkowej, wg stawki liniowej, a także wg ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Podatnik musi być właścicielem domu jednorodzinnego, w którym termomodernizacja została przeprowadzona na podstawie audytu. Mogą skorzystać z niej również Ci, którzy są już w trakcie modernizacji przedsięwzięcia termomodernizacyjnego. Co istotne, wydatki nie mogły być wcześniej zaliczone do kosztów uzyskania przychodu.
Regulacja zawiera wykaz materiałów budowlanych, usług, materiałów związanych z przeprowadzonymi działaniami termomodernizacyjnymi.
Uldze podlegają m.in.:
- wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego;
- wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi wraz z materiałami budowlanymi przeznaczonymi do termomodernizacji budynku oraz montażem;
- montaż instalacji fotowoltaicznej oraz moduły fotowoltaiczne wraz z osprzętem;
- montaż pompy ciepła oraz pompa ciepła wraz z osprzętem;
- montaż kotła gazowego kondensacyjnego wraz z kotłem oraz osprzętem;
- wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonania nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania bądź instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej.
To ważne informacje i duże możliwości dla wszystkich, którzy potrzebują wykonać bądź wymienić systemy grzewcze lub docieplenie, a które dotąd odkładali ze względu na zbyt dużą inwestycję.
Tutaj możemy zapoznać się z treścią ustawy o podatku dochodowym.
2. Zwiększ efektywność energetyczną swojego domu dzięki Programowi Czyste Powietrze
Program Czyste Powietrze przygotowany przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej szacuje wsparcie blisko 4 mln domów jednorodzinnych.
1. Jakie są założenia Programu Czyste Powietrze?
Ministerstwo zakłada, że ciągu 10 lat 80% domów kwalifikujących się do programu skorzysta z dofinansowania. Kompleksowość programu polega na tym, że obok wymiany pieca mamy termomodernizację domu aby właściciel mógł mniej płacić za jego ogrzewanie.
2. Kto może skorzystać z Programu Czyste Powietrze?
Każdy właściciel domu jednorodzinnego, który:
a) planuje wymianę pieca/ wymienił piec, na co może przestawić odpowiednie dokumenty;
b) zaczął budowę domu i posiada faktury od stycznia 2018r. także może skorzystać z dofinansowania.
Obowiązuje zasada, że przedsięwzięcie możemy zacząć maksymalnie 12 miesięcy przed dniem złożenia wniosku.
3. Jakie warunki trzeba spełnić?
Jest kilka podstawowych reguł, wskazujących sytuacje do uzyskania dofinansowania:
- Jeśli mamy dom jednorodzinny, w którym planowane lub realizowane są przedsięwzięcia, bardzo ważną zasadą, o której powinniśmy pamiętać jest ta, że nie możemy zakończyć prac przed złożeniem wniosku.
- Jeśli w naszym domu jednorodzinnym są lokale użytkowe, to nie mogą one przekraczać 30% powierzchni.
- W przypadku nowo stawianych domów, właściciele mogą skorzystać z programu jeśli nie zgłosili jeszcze zakończenia budowy.
Aby wejść do programu:
- dla budynku istniejącego- musimy wymienić swój kocioł staropalny na nowy, odpowiadający wymaganiom programu;
- w przypadku właśnie stawianego budynku- podstawowym warunkiem jest zakup urządzenia odpowiadającego wymaganiom programu Czyste Powietrze.
Dotacja na wymianę pieca przysługuje nam gdy nie mamy możliwości podłączenia się do sieci ciepłowniczej/ gazowej.
4. Jaką kwotę dofinansowania można otrzymać?
Min. kwota dofinansowania to 7 tys. zł a maksymalna 53 tys. zł.
Formy dofinansowania są 3: dotacja, pożyczka lub połączenie obu rozwiązań
Wysokość dofinansowania określona jest procentowo i zależy od dochodów przypadających na jednego członka rodziny. Dofinansowanie obejmuje przedział od 30% (ulga podatkowa) do nawet 90% poniesionych kosztów.
Dotację otrzymujemy po wykonaniu inwestycji. Dokonujemy zakupów, podpisujemy umowę, zbieramy rachunki, piszemy wniosek o płatność. Następnie jeśli zostanie stwierdzone wykonanie tego działania, np. zostanie wymieniony piec i pracownik WFOŚiu to potwierdzi, wówczas czas oczekiwania na wypłatę dotacji to ok. 3 miesiące. Jest też druga możliwość, w przypadku gdy nie mamy wystarczających środków na pokrycie kosztów przedsięwzięcia należy skorzystać z pożyczki, która jest wypłacana bezpośrednio na konto wykonawców. Po zrealizowaniu termomodernizacji udzielona jest dotacja, a beneficjent spłaca tylko oprocentowanie.
5. Jakie działania oraz urządzenia obejmuje Program Czyste Powietrze?
Stary piec możemy wymienić na:
- kotły na paliwo stałe
- ogrzewanie gazowe
- kocioł na olej opałowy
- ogrzewanie elektryczne
- pompę ciepła.
Przykładami elementów i prac, które obejmuje dofinansowanie są:
- gazowy kocioł kondensacyjny
- centralne ogrzewanie
- stolarka okienna i drzwiowa
- mikroinstalacja fotowoltaiczna do produkcji własnego prądu (pożyczka BOŚ)
- wyposażenie instalacji w nowe zawory elektrostatyczne
- termomodernizacja ścian
- wymiana rur
- docieplenie fundamentów
- dach
- strop nad nieogrzewaną piwnicą
- podłoga na gruncie
- remonty po przeprowadzonych pracach (np. gładź po wymianie rur).
6. Jakie są dodatkowe korzyści tego programu?
Oprócz wskazującego przez nazwę programu zadbaniu o jakość powietrza poprzez zmniejszenie ilości zanieczyszczeń (które wciąż będą emitowane ze starych kotłów węglowych) do nawet 60%, w Polsce uda się zredukować o ok. 40% redukcji emisji dwutlenku węgla (cel klimatyczny).
W skali osobistych, podstawowych korzyści zwiększamy domowy budżet dzięki oszczędnościom finansowym.
7. Podsumowując, jakie kroki trzeba podjąć aby skorzystać z dofinansowania?
Krok 1
Sprawdź potrzeby budynku. Program przewiduje maksymalne kwoty jednostkowe, od których będzie dotacja, dlatego, żeby oszacować poniesione koszty należy zapoznać się z ofertą przypadającą na każdy zakupiony element/ usługę, których potrzebujemy. Dużą wygodą jest rzetelna ocena potrzeb modernizacyjnych, którą pomaga określić audyt energetyczny (dowiedz się więcej tutaj: 790 30 30 10).
Krok 2
Zapoznaj się z zasadami i instrukcjami Programu.
Krok 3
Złóż wniosek w wersji on-line lub osobiście w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska. Pamiętaj, że zaświadczenie o dochodach przedstawiasz w postaci deklaracji podatkowej PIT lub jeśli np. jesteś rolnikiem będą to inne formy zaświadczeń opisane m.in. we wniosku.
Krok 4
Przedstawiciel Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska przyjedzie pod adres domu, by potwierdzić, że jest nieocieplony, a piec podlega wymianie.
Krok 5
Podpisz umowę o dotację/ pożyczkę/ dotację+pożyczkę.
Krok 6
Od momentu podpisania umowy w ciągu 24 miesięcy powinieneś zakończyć prace termomodernizacyjne. Inwestycje finansowane są z przyłączami. Źródło ciepła powinno być prawidłowo zamontowane, a my jako właściciele domu korzystającego z dofinansowania okazujemy dokumentację zakupów.
3. Audyt energetyczny do programu Czyste Powietrze
Dofinansowanie w Programie Czyste Powietrze pomaga Polakom szybciej wymienić lub zakupić urządzenia spełniające normy europejskie, przeprowadzić prace termomodernizacyjne. Program jest dobrze przemyślany- na jego efektach pośrednio lub bezpośrednio skorzystamy wszyscy.
Zanim otrzymamy zwrot poniesionych kosztów, potrzebujemy wykonać kolejne kroki w ramach przygotowanej procedury. We wniosku, który składamy do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, należy określić cele i rodzaje przedsięwzięć. Jednym z kryteriów dopuszczających przyjęcie pisma jest potwierdzenie, że zakres przedsięwzięć wnioskodawca podaje w oparciu o przeprowadzony audyt energetyczny lub uproszczoną analizę energetyczną. Na tym etapie Polskie Centrum Doradztwa Energetycznego proponuje AUDYT DO PROGRAMU CZYSTE POWIETRZE.
Nie jesteś pewien jak wykorzystać 100% możliwości ograniczenia strat energii w Twoim domu?
Chcesz założyć elektrownię fotowoltaiczną, ale nie masz czasu na liczne spotkania, zapoznawanie się z ofertami kolejnych przedstawicieli?
A może szukasz podpowiedzi eksperta w wyborze prac termomodernizacyjnych, które warto przeprowadzić?
Pozwól sobie pomóc i skorzystaj z naszej usługi, jaką jest AUDYT DO PROGRAMU CZYSTE POWIETRZE.
Nie musisz mieć fachowej wiedzy w zakresie energetyki domu.
Wg. strategii i filozofii, którą kierujemy się w PCDE w optymalizacji kosztów za energię liczy się przede wszystkim korzystanie z wiedzy od ekspertów, aby wdrożyć takie rozwiązania, które podniosą efektywność energetyczną budynku.
I to właśnie daje audyt do programu Czyste Powietrze!
Audyt do programu czyste powietrze
- Jakie przedsięwzięcia oraz urządzenia sprawdzą się najlepiej dla poziomu zużycia energii w Twoim domu?
- Jak określić budżet do wniosku o dofinansowanie?
- Na co zwrócić uwagę wybierając monterów?
Co od nas dostaniesz?
- Nasz ekspert przeprowadzi audyt energetyczny Twojego domu pod kątem wymagań programu Czyste Powietrze
- Wskażemy Ci konkretne przedsięwzięcia, które warto abyś przeprowadził, jeśli chcesz maksymalnie wykorzystać możliwości programu
- Otrzymasz zniżkę 10% na mikroelektrownię fotowoltaiczną.
Czy usługa Audyt do programu Czyste Powietrze jest dla Ciebie?
- TAK, jeśli chcesz skorzystać z dofinansowania
- TAK, jeśli chcesz otrzymać ocenę strat energii w swoim domu
- TAK, jeśli potrzebujesz rekomendacji prac termomodernizacyjnych opracowanych przez eksperta ds. energetyki, który posiada szeroką wiedzę i odpowiednie uprawnienia, będące potwierdzeniem jego profesjonalizmu w pracy z klientem.
Rezerwacji terminu przeprowadzenia audytu możesz dokonać na 3 sposoby:
- Skontaktuj się z nami pod numerem: 790 30 30 10
- Napisz wiadomość na adres: kontakt@pcde.pl
- Dokonaj wpłaty rezerwacyjnej 393,60 zł , obejmującej profesjonalne przygotowanie wniosku o dofinansowanie z określeniem celów i rodzajów planowanych przedsięwzięć
Wpłata dla:
Polskie Centrum Doradztwa Energetycznego Sp. z o. o.
ul. Olszewskiego 6, 25-663 Kielce
NIP: 9591962674
Nr konta: 30 1140 2004 0000 3602 7576 2187
W tytule wpisując audyt do programu (i koniecznie swój adres e-mail, abyśmy mogli wspólnie wybrać termin konsultacji). Po wpłacie skontaktujemy się mailowo i omówimy dalsze szczegóły.
4. Cieszący się największą popularnością wśród Polaków program Mój Prąd
13 stycznia 2020 r. rozpocznie się drugi nabór do programu ,,Mój Prąd”. Przypomnijmy, że pierwszy nabór trwał do 20 grudnia 2019r. W tej sytuacji może zastanawiać czy z drugiego naboru mogą skorzystać właściciele instalacji zamontowanych w okresie między 20.12.19 a 13.01.2020r. Tak, zgodnie z zasadami programu wydatki mogą zostać poniesione w tych dniach i można spokojnie ubiegać się o dofinansowanie.
Wiadomo już także, że program potrwa do wyczerpania budżetu (który w przyszłym roku ma zostać powiększony) lub do końca 2025 r.
Kiedy koszty są kwalifikowalne?
Jeśli zostały poniesione w okresie między 23.07.2019 r. a 31.12.2025 r.
Mój Prąd w liczbach
- 58,8 tys. ton- o tyle rocznie zredukowaliśmy emisję szkodliwego dwutlenku węgla
- 65 mln zł- tyle zatwierdzono i wypłacono dotacji
- 13,5 tys.- tyle instalacji Polacy zamontowali na swoich dachach w pierwszym naborze programu
- 73,5 MW- taką łączna moc osiągnęły powyżej wspomniane instalacje
- 73,5 GWh- tyle zielonej energii rocznie wygenerują te instalacje
- 90%- tyle budżetu zostało jeszcze do dyspozycji.
„Mój Prąd” to jeden z największych europejskich programów finansowania mikroinstalacji fotowoltaicznych dla osób fizycznych, które wytwarzają prąd na własne potrzeby. Warunkiem skorzystania z programu jest umowa kompleksowa, która reguluje kwestie związane z wprowadzeniem do sieci energii elektrycznej z wytworzonej mikroinstalacji.
5. Program Słoneczne dachy, skierowany do mieszkańców budynków wielorodzinnych
1 marca ruszy odpowiednik programu Mój Prąd – program Słoneczne dachy, skierowany do mieszkańców budynków wielorodzinnych, czyli opcja dla spółdzielni i wspólnot mieszkaniowych.